Social Media voor bedrijven

Facebook, YouTube, Twitter, LinkedIn, Pinterest, Instagram, Google+,...

Bereik jouw doelgroep met social media

Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. We zijn voortdurend online op Facebook, Instagram, Pinterest, Youtube, Twitter en andere social media kanalen. Als bedrijf mag je de kans om hierop in te spelen zeker niet laten liggen. Dankzij social media heb je de kans om in contact te komen met je klanten en doelpubliek. Zo kun je jouw naamsbekendheid in een mum van tijd vergroten en tegelijkertijd luisteren naar wat de consument te zeggen heeft. Je bedrijf krijgt een identiteit door actief aanwezig te zijn op sociale media en op die manier maak je de communicatie veel persoonlijker.

Sociale netwerken en bedrijven

Elk sociaal netwerk heeft zijn eigen kenmerken en sterkten en Fusion.web staat je graag bij met de profilering van jouw bedrijf op de verschillende sociale netwerken. Een pagina voor je bedrijf op Facebook, het meest gebruikte sociale netwerk, is de ideale aanvulling op een professionele website. Twitter is een handig medium voor directe wisselwerking met de consument doordat je via korte Tweets contact kunt houden. Op Instagram kun je zeer snel mooie foto’s of korte video’s van uw producten, activiteiten of winkel uploaden en in enkele seconden delen met de rest van de wereld. Met een eigen Youtube kanaal deel je video’s waarin er uitleg kan gegeven worden over het gebruik van een bepaald product of dienst. Een Google+ bedrijfspagina helpt om gevonden te worden door de consument. Pinterest is fantastisch om foto’s van je producten te delen, bij elke foto kun je een link naar het product op je website of -shop leggen waardoor de consument heel snel op je eigen website terecht komt.

Social media is de marketingmachine bij uitstek, gebruik ze om gericht jouw producten te promoten!

Adverteren op social media

Meer zichtbaarheid door remarketing op social media

Online adverteren is niet alleen mogelijk via Google Adwords of remarketing (bannering) op bepaalde sites, reclame maken op sociale netwerken wordt namelijk steeds populairder. Het grootste voordeel is dat adverteren op deze kanalen erg persoonlijk en gericht is. Het is perfect mogelijk om een advertentie aan te bieden aan een specifieke doelgroep. Je doelpubliek kan geselecteerd worden volgens hun leeftijd, woonplaats, geslacht, persoonlijke interesses… Sociale netwerken weten alles over hun leden.

Fusion.web assisteert u met plezier bij het correct gebruiken van deze sociale media zodat ze een meerwaarde worden voor je bedrijf.

Verschillende types Social Media

De belangrijkste Social Media in België

Facebook en bedrijfspagina

Als bedrijf moet je aanwezig zijn waar je klanten zijn. Daarom is het belangrijk dat je als bedrijf aanwezig bent op social media. Het belangrijkste social media kanaal is Facebook, maak dan als bedrijf zeker ook een Facebook bedrijfspagina aan.

Een Facebook bedrijfspagina is een pagina die door mensen die een Facebook account hebben – en dat is bijna iedereen – geliked kan worden. Als mensen je pagina leuk vinden, dan krijgen die mensen in hun tijdlijn de posts te zien die jij op jouw bedrijfspagina publiceert, precies op dezelfde manier zoals je die van je vrienden te zien krijgt.

Het grote voordeel hier gratis reclame kunt maken en rechtstreeks de mensen bereikt die in jouw bedrijf interesse hebben!

Een ander voordeel van een bedrijfspagina is dat mensen een makkelijk bereikbaar contactpunt hebben waarop ze informatie en boodschappen kunnen vinden over je bedrijf.

Instagram

Jazeker, ook Instagram is een belangrijk marketing middel voor jouw bedrijf. Deze week las ik nog in de krant dat Instagram, net als Facebook, bezig is met de ontwikkeling van een Instagram bedrijfsprofiel waarbij er naast de volgknop een contactknop komt.

Instagram is zeer visueel en het is hier dan ook belangrijk dat je mooie foto’s van jouw producten of bedrijf publiceert wil je succesvol zijn op Instagram.

Voor bedrijven die zeer visuele producten hebben, zoals architecten, bloemenwinkels, fotografen, (luxe)merken, gadgets,… is Instagram een het medium bij uitstek voor gratis reclame.

Door hashtags (#) toe te voegen zullen Instagrammers op jou Instagram profiel terecht komen. Als je het slim aanpakt, dan publiceer je bij de foto mooi een link naar je website, en hup, extra bezoekers gegarandeerd!

YouTube

Ook YouTube – hoewel het een zoekmachine is, maar dan voor video’s – kunnen we catalogeren onder sociale media.

Een bekend voorbeeld van een bedrijf die YouTube zeer intensief gebruikt om klanten te lokken en hun producten te verkopen is de webshop Coolblue. Mensen zijn wat lui geworden om veel te lezen en video is het ideale redmiddel hiervoor.

Bij Coolblue maken ze zowat voor elk product die ze op hun webshop verkopen wel een video waarin een medewerker enthousiast vertelt waarvoor je het product allemaal kunt gebruiken en wat de voordelen ervan zijn.

Op die manier speelt Coolblue dus slim in op de trend dat mensen niet meer lezen en maken ze de aankoop via de webshop levendig en zelfs leuk!

Plaats de juiste zoekwoorden bij het filmpje die je over je product hebt gemaakt met een link naar jouw website of web shop en voor je het weet heb je een heus YouTube kanaal uitgebouwd.

Twitter

Wereldwijd heeft Twitter meer dan 100 miljoen accounts waarbij het dus ook een netwerk is die niet onderschat mag worden.

Hoewel Twitter in tegenstelling tot andere sociale media minder visueel is, is het een social media kanaal  waar klanten vragen kunnen stellen aan bedrijven.

Voordelen om als bedrijf actief te zijn op Twitter:

  • Bezoek en verkeer kunnen leiden naar je eigen bedrijfswebsite of webshop
  • Bijblijven met de actuele trends en nieuwsberichten uit je eigen sector
  • Makkelijk je netwerk uitbreiden met mensen die relevant voor je zijn
  • Vragen van andere mensen beantwoorden waardoor je als autoriteit en expert een reputatie kunt opbouwen
  • Communiceren waardoor je een bereik kunt opbouwen met mensen die ook een ambassadeur van jouw organisatie, merk, bedrijf, product of dienst kunnen worden

Pinterest

Pinterest is net zoals Instagram zeer visueel en kan vrij goed vergeleken worden ermee. Op Pinterest kunnen gebruikers borden aanmaken met afbeeldingen en producten die ze leuk vinden. Heb je bijvoorbeeld een kleding winkel, post dan af en toe nieuwe collectie op Pinterest, modegoeroes genoeg aanwezig op Pinterest! Vind iemand je foto leuk, dan kan hij hem pinnen op een van zijn borden en wordt hij dus bewaard in zijn account. Deze borden kunnen openbaar gedeeld worden met andere Pinterest gebruikers. Ook hier kan dus een netwerk opgebouwd worden van mensen die in jouw bedrijf geïnteresseerd zijn.

Verkoop je producten die erg visueel zijn, maak dan zeker een Pinterest account aan.

LinkedIn

LinkedIn is een ideale tool die een zeker professionalisme uitstraalt waar je uw bedrijf kunt voorstellen. Het is eerder een zakelijk platform…

Voordelen om LinkedIn te gebruiken

  • Je kunt hier berichten delen die voor klanten en andere stakeholders interessant zijn. Het kan vakkennis zijn, nieuws uit je branche, eigen artikelen en informatie over je bedrijf
  • Het tempo in de tijdlijn van LinkedIn is relatief laag. In tegenstelling tot Facebook en Twitter, heeft LinkedIn minder berichten op een dag en is de kans veel groter dat je volgers je berichten zien
  • Je kunt selecteren wie wat te zien krijgt. Niet elk bericht is voor al je volgers interessant en daar kun je rekening mee houden. Zo krijgt niemand het gevoel nutteloze informatie te lezen.
  • Je kunt de resultaten van je bedrijfspagina analyseren. LinkedIn laat zien hoe vaak een update zichtbaar is geweest en hoe vaak er op een update geklikt is. Aan de hand van de zogenaamde ‘engagementfactor’ kun je de verschillende updates onderling vergelijken en zien welke updates voor meer interactie zorgen en welke voor minder.
  • Je kunt showcasepagina’s aan je bedrijfspagina koppelen. In een showcasepagina kun je één onderdeel van je bedrijf tonen. Bijvoorbeeld een specifieke groep producten of diensten. Of specifieke kennis en informatie. Mensen kunnen dan ook alleen die berichten van de showcasepagina volgen en zien de andere informatie van je pagina die mogelijk minder relevant voor hen is, niet.
  • Je kunt vacatures plaatsen, dit is wel betalend
  • Een bedrijfspagina stelt je in staat om met een business account gericht te adverteren op LinkedIn. Adverteren op LinkedIn is niet goedkoop, maar je bent in een zakelijke omgeving en kunt je advertentie richten op specifieke functies en branches. Bovendien kun je door het plaatsen van één vinkje bij het maken van je advertenties, waardevolle leads verzamelen.

Let's date?

+32 57 65 00 81