Wat is Inbound Marketing?

Inbound Marketing is het aantrekken van een grote instroom van bezoekers naar je website, de potentiële klanten eruit filteren, deze warm houden en converteren tot klant van jouw onderneming. Deze klanten worden in een later stadium promotors van jouw producten en/of diensten.

Inbound Marketing kort uitgelegd

Inbound marketing richt zich op het aantrekken van klanten door het publiceren van relevante en nuttige informatie op je website. Deze toegevoegde waarde over je product of dienst zal je potentiële klant begeleiden doorheen zijn aankoopbeslissing of in vakjargon, customer’s buying journey. Door aan de inbound marketing strategie te doen vinden je potentiële klanten je via allerlei online kanalen zoals blogs, sociale media en zoekmachines.

In tegenstelling tot outbound marketing, zeg maar koud prospecteren, hoef je met inbound marketing niet te vechten voor potentiële klanten. Inbound marketing richt zich op de problemen of behoeften die je ideale klant ervaart op te lossen. Hierdoor overtuig je je potentiële klant automatisch dat jij de ideale oplossing voor zijn probleem hebt en van de meerwaarde die jij hem te bieden hebt.

Met inbound marketing trek je dus gekwalificeerde leads aan én bouw je vertrouwen en geloofwaardigheid op die jouw onderneming te bieden heeft.

Fusion.web is HubSpot partner

HubSpot Partner

De Inbound Methodologie

De beste strategie om potentiële klanten te converteren tot klant en promotors van jouw onderneming!

Inbound marketing adhv de Inbound Methodology

Bovenaan merken we de vier fasen van de Inbound Methodologie op (Attract, Convert, Close en Delight) die vreemden converteren in bezoekers, leads, klanten en promotors. De methodiek wordt nog krachtiger wanneer je deze implementeert met je verkoops- en klanten succes strategiën.

Onderin onze grafische voorstelling wordt weergegeven welke HubSpot softwareonderdelen die we gebruiken bij de implementatie van een Inbound Marketing strategieën. Het hart van dit alles is het gratis HubSpot CRM. De verschillende softwareonderdelen zijn zeer krachtig alleen, maar zorgen voor nog betere resultaten wanneer ze met elkaar gecombineerd worden.

Interesse in een gesprek?

Een bewezen methodiek
om jouw onderneming
te doen groeien

Wanneer mensen een probleem of behoefte hebben, dan gaan mensen eerst en vooral zelf op zoek naar een oplossing. We kunnen 24/7 googelen. Daar moeten we je niet meer van overtuigen. Net dat heeft ervoor gezorgd dat het aankoopgedrag van mensen veranderd is en daar moeten bedrijven op inspelen.

Het goede nieuws? De inbound methodologie helpt ondernemingen om zich aan te passen aan de snel veranderende behoeften van klanten. Niet alleen met marketing, maar in de gehele klantenrvaring.

De inbound methodologie en de HubSpot software zorgen ervoor dat je een ongelooflijk voordeel hebt tegenover je concurrenten en je zo jouw onderneming veel sneller kunt laten groeien, klanten meer kunt laten kopen, langer klant blijven, vrienden doorverwijzen en zelfs recensies plaatsen op sociale media om te vertellen hoe goed je product of dienst wel is.

 

Meer hierover lees je in ons e-book Marketing- en verkoopstrategie in digitale tijden.

De vier fasen van de Inbound Methodologie

Bezoekers aantrekken naar je website

Attract - aantrekken van bezoekers naar je website

Het is niet nodig dat iedereen je website bezoekt, maar liefst van al mensen die leads kunnen worden en uiteindelijk tevreden klanten. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen je website bezoeken? Hoe begeleid je ze naar je website?

Dat doe je met relevante inhoud over jouw diensten of producten op het ogenblik dat ze er naar op zoek zijn. Je website moet de vragen beantwoorden waarmee mensen geconfronteerd worden wanneer ze een behoefte vaststellen.

Bloggen

Het basisbeginsel van Inbound Marketing is inhoud of content. Een blog is bijgevolg de beste manier om bezoekers naar je website te leiden. Om door de juiste potentiële klanten gevonden te worden, moet je educatieve en waardevolle inhoud publiceren die bezoekers aanspreekt en vooral hun vragen beantwoordt of een oplossing voor hun probleem beschrijft.

Content Strategie

Je ideale klant begint zijn aankoopproces online, dit hebben we hierboven al besproken. Meestal zoeken ze dus naar een oplossing voor een probleem of een behoefte die ze hebben. Of ze willen mogelijke oplossingen vergelijken. Het is dus noodzakelijk dat je website tevoorschijn komt in zoekmachines wanneer er gegoogeld wordt. Je aanwezigheid op internet vergroten doe je met hulpmiddelen die je helpen bij het definiëren en implementeren van je content strategie.

Social Media

Inbound strategieën die succesvol zijn gaan allemaal over opvallende en waardevolle inhoud. Social media is het marketingkanaal bij uitstek om je publicaties te delen met de wereld, met potentiële klanten te communiceren en een menselijk gezicht te geven aan je onderneming of merk. Zoek dus in eerste instantie uit waar jouw ideale klanten zich online bevinden zodat jij daar niet onopgemerkt voorbij kan gaan.

Bezoekers converteren tot leads

Convert - Bezoekers converteren tot leads

Het is niet nodig dat iedereen je website bezoekt omdat je vooral de juiste mensen, je ideale klant, op je website wenst te krijgen.

Hoe haal je je ideale prospecten naar je site? Relevante inhoud die een antwoord biedt op hun behoefte, dat is de sleutel tot succes. Op je website moeten antwoorden te vinden zijn die je potentiële klant tot nieuwe inzichten brengt en die de vragen die ze hebben beantwoorden. Zo wordt je website interessant en haal je hoge bezoekersaantallen. Eenmaal de bezoekers er zijn, is het tijd om ze te converteren tot lead.

Wat is een lead?

Een lead is een contact dat geïnteresseerd is in jouw product, dienst of merk. Het is met andere woorden een potentiële klant waarbij sales- of marketingteams een opportuniteit detecteren voor een mogelijke verkoop.

Formulieren

Een webformulier is de ideale tool om gegevens van je websitebezoekers te verzamelen. Je begeleidt je bezoekers aan de hand van een Call-to-Action (CTA) naar een formulier dat ze kunnen invullen, waardoor ze contact met je opnemen, een demo kunnen aanvragen of een whitepaper downloaden.

Zo converteer je een onbekende bezoeker tot lead.

Meetings

Om nieuwe deals te kunnen sluiten is het noodzakelijk dat je op een of andere manier contact legt met je prospecten. Dat kan telefonisch of via een virtuele meeting.

Zorg ervoor dat prospecten zeer gemakkelijk een afspraak met je kunnen maken. De beste manier is dat ze dit kunnen doen zonder ze je zelf moeten contacteren door middel van een publiek toegankelijke kalender voor ze open te stellen. Op die manier blijft je agenda netjes volgeboekt en ben jij super productief!

Live Chat

Chat met je websitebezoekers! Leg contact met de juiste mensen op het goede moment en zorg ervoor dat chatconversaties een natuurlijk deel van je salesproces worden.

Chatconversaties zijn het perfecte hulpmiddel voor sales teams om de juiste mensen te bereiken op het perfecte moment, wanneer je lead warm is dus!

CRM

Een CRM systeem is absoluut noodzakelijk voor het bijhouden van de leads die je verzamelt. In mensentaal is een CRM een centrale contacten databank waarbij je de historiek van elk contact bijhoudt samen met zijn contact gegevens.

Contacthistorieken zijn erg waardevol voor je sales- en marketingteam en geven je inzichten over alle interacties die reeds ondernomen werden. Maar deze historieken bieden ook geweldige inzichten voor de toekomst. De verworven inzichten kun je gebruiken om je toekomstige sales- en marketingprocessen te gaan optimaliseren om in de toekomst efficiënt nieuwe bezoekers en leads te genereren. Dit leidt altijd tot betere bedrijfsresultaten!

Leads transformeren in klanten

Close - Leads transformeren in klanten

In deze fase ben je goed op weg om een nieuwe klant te maken. Je hebt de juiste bezoekers aangetrokken en leads gegenereerd. Het is tijd om de leads om te zetten in klanten. Hiervoor implementeren we sales tools die ervoor zorgen dat je op het juiste moment en efficiënter deals kunt afronden.

Pipeline Management

Hoe weet je met welke marketinginspanningen je de beste resultaten behaalt? Sluit het sales team effectief de beste deals met de beste leads? Met het HubSpot CRM analyseer je de het samenspel tussen je sales- en marketingteam.

Lead Nurturing

Elke lead die je hebt moet warm gehouden worden. In vakjargon noemen we dit lead nurturing. We voeden de lead met de juiste informatie op het juiste moment en analyseren welke website pagina’s hij heeft bezocht of welke content en whitepapers hij heeft doorgenomen. Het constant voorzien van relevante informatie aan je prospect zorgt ervoor dat hij warm blijft en je sneller nieuwe deals kunt afsluiten.

Email

Welke acties onderneem je als je bezoeker klikt op een Call-to-Action (CTA), een landingspagina bezoekt of een whitepaper downloadt, maar nog niet klaar is om klant te worden?

Op dat ogenblik is een reeks emails die gericht is op het bieden van oplossingen of relevante informatie voor zijn behoefte erg belangrijk. Ze zullen het vertrouwen in je onderneming, product of dienst doen toenemen waardoor de lead sneller klaar zal zijn om te kopen.

Predictive Lead Scoring

Leadscoring is een uiterst efficiënte manier om je bedrijf te doen groeien. Naarmate je onderneming groter wordt en je meer leads genereert is het niet altijd zinvol contact te maken met elke lead.

Je wil er in dit geval voor zorgen dat je sales team prioriteit heeft aan de beste leads, aan de leads met de hoogste score. Hiervoor is leadscoring een uiterst efficiënt hulpmiddel!

Klanten promoten je producten en diensten

Delight - Klanten promoten je onderneming

De inbound strategie heeft als doel de klant een uitzonderlijk goede klantenervaring te bezorgen. Mensen hebben tegenwoordig zeer grote verwachtingen en klantvriendelijkheid is belangrijker dan ooit tevoren. Het is dus erg belangrijk je klanten te betrekken, soigneren en ze succesvol te maken. Als je hierin slaagt zullen ze automatisch meer kopen, langer klant blijven en je aanraden bij vrienden of andere bedrijven. Ze zullen hun ervaring met jouw onderneming met de wereld delen!

Service Hub

Je klanten kunnen je grootste fans zijn, maar ook je grootste vijanden worden. Het is erg belangrijk dat je je klanten goed begrijpt zodat je ze kunt helpen bouwen aan hun succes. Met de Service Hub van HubSpot beschik je over hulpmiddelen die je nodig hebt om je klanten te leren kennen, in contact te blijven en samen met hen successen te boeken.

Smart Content

Klanten willen geen verkoopspraatje horen als ze reeds bij je gekocht hebben. Smart Content zorgt ervoor dat bestaande klanten geen CTA’s op je website zien verschijnen die bedoeld zijn voor nog onbekende contacten. Met slimme CTA’s presenteer je verschillende types bezoekers de juiste formulieren of CTA’s afhankelijk van de buyer persona en lifecycle stage.

Conversaties

Beheer en beantwoord klantvragen en problemen afkomstig van verschillende kanalen zoals sociale media of je eigen website. Krijg een beter zicht op nieuwe potentiële deals, vragen, klantenconversaties, etc.

Interesse in een gesprek?

Wil je graag ook meer leads genereren met je website?
We kijken uit naar een gesprek met je!